2016 uge 42
Den Store Bane i størrelse 1:1 laver altid sporarbejde i ferierne, så det måtte jeg også prøve ;-)
Anlægget er tænkt i 2 dele hvor der kun kan køres med diesel og damp på den ene halvdel og kun med elektrisk trækkraft på den anden halvdel.
På en del af anlægget hang køreledningen lidt for højt så de nyeste lokomotiver fra Märklin tit gik i stå. Ældre lokomotover har ikke dette problem.
Den lille mellemstation var bygget af de sidste rester af gamle materialer. Der kunne kun sættes signal ind i spor 1 eller 2 og der var kun meget begrænsede muligheder for omløb.
Begge dele blev der lavet afgørende om på i efteråret 2016 hvor sporene uden punktkontakter og sporskifterne på den lille mellemstation blev udskiftet med Märklin-C.
Indkørsel fra strækningssporet til det gennemgående hovedspor på mellemstationen havde vist sig at have en utilstrækkelig signalsynlighed af PU-signalet. Signalsynligheden blev forbedret ved opsætning af en repeater (ikke modelmæssig korrekt) og samtidig blev I-signalet omkoblet til kun at vise 40 km/t ved indkørsel. Tilsammen gav det en mere smidig trafikafvikline.
I starten af 2017 blev der også opsat signaltavler, som viste signalerne på de 2 store stationer og der stedbetjeningskasser tilpasset den nye sporplan.
Pictlinx ver 3.3 with random access slideshow - www.hjelmenet.dk/software - 20170415 21:19